Este ziua lui Isus!


 DETALII ARTICOL


Raul si moartea - Viorel Pop
adaugat la data 2005-06-16 15:13:12

COLEGIUL BIBLIC EST – EUROPEAN ORADEA
RAUL SI MOARTEA
LUCRARE PENTRU CURSUL DE APOLOGETICA
STUDENT: VIOREL POP
Anul: 2005


Vizualizare in format pdf
I. INTRODUCERE
Problema raului, asa cum o numeste Erickson ,,o problema speciala”, este intradevar
o problema dificila, speciala, care ridica multe intrebari si are mai putine
raspunsuri, dar merita un interes deosebit, pentru a cunoaste originea raului, manifestarea
lui in Universul nostru si in mod special sa avem putem da un raspuns celor care cauta sa
nege existenta lui Dumnezeu, ori sa diminueze autoritatea lui in lumea creata. Multi nu se
opresc aici, ci ii reproseaza lui Dumnezeu, iL fac vinovat pentru raul cu care se confrunta,
de toate efectele negative ale raului, altii iL invinuiesc pe Dumnezeu pentru modul in
care ei actioneaza spunand Dumnezeu i-a creat asa rai. Poate ca omenirea nu are
probleme cand un om rau sufera, insa este o problema acuta a suferintei oamenilor
nevinovati, a copiilor care se nasc orbi ori cu malformatii, o viata care se stinge prea
devreme, sau problema nedreptatii sociale. De ce exista atata ura, razboaie in care mii de
oameni nevinovati sunt prinsi la mijloc si ucisi, mutilati si chiar copiii au de suferit ?
Sunt intrebari la care noi ca si crestini suntem provocati sa raspundem, uneori mai
delicat, alteori luand o pozitie ferma, nu ca Dumnezeu ar avea nevoie sa fie aparat, insa
este responsabilitatea noastra sa avem unele raspunsuri, pe baza a ceea ce avem: revelatia
divina, Cuvantul lui Dumnezeu. Desigur ca exista diferite interpretari si aceasta problema
exista in toate teologiile, si imbraca diferite forme. Forma teologica a problemei se ocupa
de rau in general, si nu raspunde la o anumita situatie specifica. Insistenta teismului ca
Dumnezeul omnipotent este in cele din urma Singurul care determina realitatea si
evenimentele poate fi dezvoltata in diferite feluri, astfel ca discutia despre Dumnezeu si
rau nu are un numitor comun; diferitele sisteme de gandire genereaza diferite probleme.

II. NATURA PROBLEMEI
Dumnezeu este bun, Dumnezeu este Atotputernic, Dumnezeu poate sa impiedice
aparitia raului si totusi raul este prezent in Univers, raul isi face simtita prezenta in toate
domeniile vietii noastre de activitate. Problema raului poate fi pusa intr-un mod simplu
sau unul mai complicat. ,,O formulare clasica a problemei suna in felul urmator: fie ca
Dumnezeu este atotputernic, dar nu atotbun, si de aceea nu pune capat raului, fie ca este
atotbun, dar incapabil de a opri raul si in acest caz nu este atotputernic.1” David Hume a
formulat-o pe scurt in cartea lui ,,Dialoguri privind natura religie”, in discutia lui despre
Dumnezeu astfel: ,,Este El oare dispus sa previna raul, dar nu este in stare?, atunci El este
neputincios. Este oare in stare dar nu si dispus?, atunci El este rauvoitor. Este atat in
stare, cat si dispus sa il previna? Atunci de unde vine raul?” Prin urmare problema raului
implica trei concepte: puterea lui Dumnezeu, bunatatea lui Dumnezeu si prezenta raului
in lume.
Problema centrala care strabate aceasta discutie a raului este daca si cum poate fi
considerat Dumnezeu atat cauza a factorilor pe care noi ii consideram rai, cat si
aparatorul si pastratorul a ceea ce consideram bine. ,,Tendinta generala este de a-L blama
pe Dumnezeu pentru raul si suferinta existenta si de a-I atribui Lui toata responsabilitatea
pentru ele.”2 Aceasta este una din reactii in fata raului, insa ,,multi cred ca dovada cea
mai buna pentru inexistenta lui Dumnezeu este prezenta raului si a suferintei in lumea
noastra, in special daca vorbim despre un Dumnezeu bun si iubitor.”3 Problema devine si
mai acuta cand aducem in discutie si imaginea chinurilor eterne ale iadului. Pentru unii
oameni , chiar crestini, ideea ca omul va plati o vesnicie pentru raul facut in viata aceasta
scurta, nu poate fi acceptata, de aici si doctrina purgatoriului, a anihilarii sau a
universalismului.
Problema raului poate fi inteleasa in functie de modul in care cineva defineste
raul, de acest concept al raului.


III. DEFINIREA SI CLASIFICAREA RAULUI
Termenul pentru rau in ebraica este ra` , iar in greaca - κακοσ.Raul are o
semnificatie mult mai larga decat pacatul. Termenul ebraic provine dintr-o radacina care
insemna ,,a se strica”, a fi stricat, prin urmare, lipsit de valoare. Cuvintul uneste fapta rea
si consecinta ei. In Noul Testament κακοσ inseamna calitatea raului in caracterul lui
esential, precum si efectele sau influentele lui daunatoare. Desi aspectele acestea sunt
diferite, exista in mod frecvent o relatie stransa intre ele.4
Diferitele cauze sau rezultate ale raului ne duce la o clasificare a lui. Nu putem
privi raul ca un tot unitar, pentru ca el este perceput in diferite forme, diferite grade de
intensitate.
De obicei impartirea raului este in rau natural si moral. O mare parte a raului fizic
se datoreaza raului moral. Suferinta si pacatul nu sunt conectate in mod necesar, in cazuri
individuale, insa egoismul uman si pacatul explica multe din relele din lume. Desi toate
relele trebuie pedepsite, nu tot raul fizic constituie o pedeapsa pentru faptele rele.
Raul natural – ,,este un rau care nu implica vointa si actiunea umana, ci este pur si
simplu un aspect al naturii care pare sa lucreze impotriva bunastarii omului.”5 Este acel
rau manifestat in domeniul natural: uragane, cutremure, boli, dezastre naturale, inundatii,
eruptii vulcanice si altele de acest gen. Aceste forte distructive, manifestari catastrofice,
produc mari pierderi de vieti omenesti si de bunuri materiale. Conform Scripturii, raul
natural este tot o consecinta a caderii omului in pacat, cadere care a afectat intreaga
natura. In Romani cap. 8, apostolul Pavel vorbeste despre intreaga creatie care asteapta
eliberarea din robia stricaciunii. Chiar si in Vechiul Testament cand proorocii vorbesc
despre restaurare, aproape intatdeauna este inclusa si creatia, ca parte a restaurarii
promise.
Raul moral – reprezinta ,,acele rele care pot fi puse pe seama alegerii si actiunii
agentilor morali liberi.”6 Din aceasta categorie fac parte razboiul, crima, discriminarea,
cruzimea, scalavia si toate nedreptatile. Aceasta lista incompleta de rele poarta amprenta
omului, ca urmare a alegerii lui, a raportarii gresite la standardul pe care Dumnezeu
Creatorul ni l-a dat, sfintenia. Dumnezeu este despartit de orice rau, si nu este in nici un
caz raspunzator pentru el.
O alta clasificare a raului cuprinde si raul fizic, care ,,se refera la senzatia de
durere fizica sau disconfort. Poate include si suferinta mentala. Atat durerea fizica, cat si
cea mentala variaza in functie de individ.”7 Proorocii L-au considerat pe Dumnezeu ca
fiind Cauza suprema a raului exprimat prin durere, suferinta sau dezastru. Cand oamenii
violeaza legile morale ale lui Dumnezeu, ei experimenteaza repercursiunile actiunilor lor,
care pot fi intr-un conflict penal sau retributiv.
Desigur deasupra acestor rele, a raului cu care ne confruntam ca si fiinte umane,
exista un rau metafizic, existent in lumea imateriala, dincolo de aceasta lume fizica, dar
care poate si influenteaza lumea fizica. De fapt acolo a inceput tot raul. Contrar
dualismului filosofic pentru vare binele si raul sunt principii eterne, Scriptura arata ca
raul are un inceput bine definit, care mai apoi s-a extins si in lumea noastra. Atat Vechiul
Testament cat si Noul Testament vorbesc despre aceasta lume metafizica, despre puterile,
domniile, stapanirile din locurile ceresti.
Am precizat ca problema raului si a suferintei este una dintre problemele profunde
ale tuturor timpurilor, problema care a devenit tot mai acuta in vremea noastra. Pentru a
raspunde acesei probleme si intrebarilor ce decurg din ea, teologii au sugerat diferite
solutii, in functie de intelegerea fiecaruia asupra raului si de ceea ce au considerat ca fiind
sursa raului.

IV. TIPURI DE SOLUTII
A. FINITISMUL : Respingerea omnipotentei
,,Finitismul este o provocare insufletitoare la un efort moral, etern si cooperativ – o
cooperare intre om si Dumnezeu.”8 Prin finitism se incearca abandonarea ideii de
omnipotenta a lui Dumnezeu, luand forma unui dualism care sugereaza ca in Univers nu
exista un singur principiu ultim, ci duoa, adica pe langa Dumnezeu mai exista si puterea
raului imaginata ca ceva necreat, o forta prezenta dintotdeauna si care este intr-o continua
lupta cu Dumnezeu fara sa se poata prevedea rezultatul final. ,,Dualismul este credinta ca
indaratul oricarui lucru exista doua forte egale si independente, una dintre ele buna si
cealalta rea, si ca Universul acesta este campul de bataie in care ele duc aceasta lupta
nesfarsita.”9 Exista ceva care limiteaza ceea ce Dumnezeu este in stare sa voiasca.
Brightman afirma ca: ,, toti finitistii sunt de parere ca in Univers exista ceva necreat de
Dumnezeu si care nu este un rezultat al unei auto-limitari voluntare, un lucru pe care
Dumnezeu il intampina fie ca pe un obstacol, fie ca pe un instrument pentru voia Sa.”10
Spre deossebire de teisti care sustin ca Dumnezeu nu este limitat de vointa libera, finitistii
sustin ca Dumnezeu nu a ales sa dea omului vointa libera, ci tocmai aceasta vointa libera
a omului este ceea ce Dumnezeu gaseste si cu care trebuie sa lucreze. Brigtman spre
deosebire de majoritatea finitistilor care sustin un dualism ce-L limiteaza pe Dumnezeu in
ceea ce poate face, el sustine o limitare in cadrul naturii lui Dumnezeu. Adica un
Dumnezeu finit in vointa lui si nu un Dumnezeu finit. Cu toate ca finitismul rezolva
problema raului prin respingerea omnipotentei lui Dumnezeu, de fapt el rezolva problema
problemei raului, adica el da o explicatie pentru cauza existentei raului, dar nu ofera o
asigurare a faptului ca in cele din urma raul va fi biruit

B. MODIFICAREA CONCEPTULUI DE BUNATATE A LUI DUMNEZEU
Putini dintre crestini ar tagadui bunatatea lui Dumnezeu, sau poate niciunul, insa
exista unii care, cel putin in mod indirect, sugereaza ca bunatatea lui Dumnezeu trebuie
inteleasa intr-un sens usor diferit de cel obisnuit. Gordon H. Clark imparte voia lui
Dumnezeu in voie perceptiva si voie decretiva. Voia perceptiva este reprezentata de ceea
ce porunceste Dumnezeu, cum sunt Decalogul, acestea fiind lucrurile ce trebuiesc facute,
pe cand voia decretiva a lui Dumnezeu este cea care cauzeaza fiecare eveniment in parte,
adica Dumnezeu este cauza ultima a fiecarui lucru, si nu este nimic independent de El.
Aceasta nu insemna ca Dumnezeu este autorul pacatului, pentru ca prin definitie
Dumnezeu nu poate pacatui. Dumnezeu nu comite pacat, ci oamenii. Clark ofera cateva
puncte pentru elucidarea pozitiei lui, afirmand ca tot ceea ce face Dumnezeu este just si
drept, numai datorita faptului ca El o face. Dumnezeu este Creatorul tuturor lucrurilor si
are drepturi absolute, nelimitate, de aceea pentru Dumnezeu nu este incorectsa il faca pe
om sa pacatuiasca. Legile impuse de Dumnezeu oamenilor nu i se pot aplica Lui. De
exemplu El nu poate sa fure fiindca toate lucrurile ii apartin.
In solutia oferita de Clark la problema raului termenul de bunatate trece printr-o
asemenea transformare, incat a ajuns sa fie total diferit de ce se intelege prin bunatatea lui
Dumnezeu. Natura bunatatii este pusa la indoiala prin discutarea responsabilitatii de catre
Clark care afirma: ,, omul este responsabil deoarece Dumnezeu ii cere socoteala; omul
este responsabil deoarece puterea suprema il poate pedepsi pentru neascultare. Dumnezeu
dimpotriva, nu poate fi responsabil din simplul motiv ca nu exista nici o putere superioara
Lui, care sa-L traga la raspundere sau sa-L poata pedepsi.”11Credinta in suveranitatea
raului l-a facut pe Clark sa defineasca bunatatea divina intr-un asemenea mod incat sa
permita cauzarea raului dar nu si responsabilitatea pentru rau.

C. NEGAREA RAULUI SAU MONISMUL
O alta solutie la problema raului este respingerea realitatii raului, adica
neacceptarea existentei raului, imposibilitatea de a coexista cu un Dumnezeu bun si
omnipotent. Acest punct de vedere ia diverse forme de panteism. Filozofia lui Benedict
Espinoza sustine ca: ,, exista doar o singura substanta si ca toate lucrurile care se pot
distinge sunt moduri sau atribute ale acelei substante. Totul este cauzat in moid
determinist: Dumnezeu aduce totul in fiinta la cel mai inalt nivel de perfectiune.”12
Monismul sustine ca in realitate totul este bun, prin urmare nu exista rau.
O alta versiune a acestei solutii poate fi gasitp in ideologia miscarii Stiinta
Crestina. reprezentanta acestei miscari este Mary Baker Eddy, care sustineca singura
realitate este Dumnezeu, mintea infinita, negand realitatea materiei, care dupa afirmatiile
ei nu are o existenta reala nici in minte ci este doar o iluzie, la fel ca raul care nu are o
realitate, nici persoana, loc sau lucru, ci este doar o iluzie a simtului material. Ceea ce
sustine Mary B. Eddy este ca raul nu a originat sau nu a existat niciodata ca entitate. Raul
este doar o credinta falsa. La fel, existenta bolii este considerata o iluzie si ceea ce este
perceput ca boala este cauzat de o credinta gresita, de o inselare a simturilor, si tratamentul impotriva bolii nu trebuie realizat prin mijloace medicale, ci in cunosterea
adevarului, care este recunoasterea naturii imaginare a durerii pe care o simte si cand
boala si durerea vor fi considerate ireale, ele vor disparea si nu vor mai chinui omul.
Aceasta conceptie are trei probleme. O prima problema este ca Stiinta Crestina nu
a indepartat in intregime raul, deoarece ca boala nu exista ci este doar o iluzie, boala si
durerea este prezenta in lume si fiecareavem parte de ea si o simtim cat se poate de real.
O alta problema este ca nu pot explica existenta iluuziei. Intr-o lume in care totul este
Dumnezeu si materia este ireala, cum poate sa apara iluzia, aceasta credinta falsa, si ce a
produs-o. A treia problema e ca teoria lor nu functioneaza, adica o inselegere corecta nu
va risipi raul, pentru ca si adeptii Stiintei Crestine se imbolnavesc si mor.

IV. TEME AJUTATOARE
A. RAUL CA INSOTITOR NECESAR AL CREARII OMULUI
Faptul ca Dumnezeu ne-a creat sa fim fiinte libere, cu capacitatea de alegere, de a
ne manifesta anumite capacitati cu care am fost inzestrati, ca de exemplu capacitatea de a
dori sau de a actiona, existenta raului era necesara pentru exercitarea acestor capacitati, a
dreptului de liber arbitru. Daca nu ar fi existat raul, omul nu ar fi avut intre ce sa aleaga,
si daca Dumnezeu ar fi impiedicat raul ar fi trebuit sa creeze andoizi, roboti, si nu
oameni. Dumnezeu a ales sa creeze oameni deplin liberi, cu care sa poata avea partasie.
,,Dumnezeu a creat lucruri care au vointa libera. Aceasta insemna creaturi care pot alege
binele sau raul. Unii oameni cred ca ei isi pot imagina o creatura care sa fie libera, dar
care sa nu aiba posibilitatea sa faca raul; eu nu-mi pot imagina asa ceva. Daca un lucru
este liber sa fie bun, atuncieste liber si sa fie rau.”13 Se pune problema de ce Dumnezeu a
creat fiintele Sale, tngerii si omul cu aceasta vointa libera, lasand astfel deschisa
posibilitatea aparitiei pacatului si a razboiului din Univers? Oare era singura alternativa,
ori Dumnezeu nu a stiut urmarile acestui fapt? C.S.Lewis incearca sa dea un raspuns
acestei probleme si afirma: ,,Daca Dumnezeu considera ca aceasta stare de razboi din
univers este un pret care merita sa fie platit pentru vointa libera – ca merita sa creeze o
lume vie in care creaturile pot face bine sau rau si in care se poate petrece ceva cu
adevarat important, in loc sa creeze o lume care se misca numai atunci cand trage El
sforile – putem crede si noi ca este un pret care merita platit.”14 Dumnezeu a creat omul
in stare perfecta, insa el avea posibilitatea sa nu pacatuiasca. Cred ca oamenii sunt tentati
sa accentueze cealalta parte, adica posibilitatea omului de a pacatui. Biserica Ortodoxa
respinge ideea desavarsirii omului di punt de vedere intelectual si moral, sau mai precis, a
cunostintei si a sfinteniei, pentru ca altfel caderea acestuia nu s-ar putea explica. Insa
tocmai aceasta vointa libera exprima ideea de perfectiune. Pentru a putea fi exercitata
aceasta vointa libera, era nevoie sa existe si o alta alternativa pe care sa o alega omul,
pentru ca altfel vointa libera devenea inutila. Feinberg emite ipoteza ca: ,,Dumnezeu ar fi
putut sa reteze dorinta umana in asa fel incat nimeni sa nu faca raul, dar daca ar fi retezat
astfel dorinta umana, viata individuala si relatiile interpersonale s-ar macina uneori pana
la incetarea lor completa. Avand in vedere viata data omului, Dumnezeu pentru a preveni
raul ar fi trebuit sa intervina miraculospt a zadarnici intentia omului de a pacatui, fie sa ii
ofere omului capacitatile mentale si morale supraumane, dar El nu a ales nici una dintre
aceste alternative, fiindca ele ar fi exclus crearea acelui tip de natura umana intentionata
de Dumnezeu.”15
Se pune problema de ce nu desfiinteaza Dumnezeu raul, de ce nu il opreste?
Desigur ca pentru Dumnezeu nu ar fi o solutie grea, dar dragostea Lui si credinciosia Lui
iL impiedica sa recurga la acest lucru, altfel ar trebui sa nimiceasca intreaga rasa umana,
fiindca toti suntem pacatoti. ,,Daca Dumnezeu ar smulge raul din radacini astazi ar afce o
lucrare completa. Actiunea Sa ar trebui sa includa minciunile si impuritatile noastre
personale, lipsa noastra de dragoste si esecurile noastre in a face binele.”16 Dar daca
Dumnezeu ar face aceasta actiune de eradicare a raului, oare cine ar putea sta in fata
dreptatii Lui? Psalmul 130:3 exprima acesta idee ,,Daca ai pastra, Doamne, aducerea
aminte a nelegiuirilor, cine ar putea sta in picioare, Doamne?”

B. O REEVALUARE A BINELUI SI RAULUI
Conceptia noastra despre bine si rau poate fi denaturata, astfel ca noi suntem tentati sa
credem ca orice lucru care ne place sau ne face placere este bine, si tot ceea ce este
neplacut sau incomod pentru noi il numim rau. Biblia, insa ne prezinta o alta
perspectiva asupra conceptului de bine si rau. Analizarea unor aspecte arata ca
identificarea raului cu neplacutul este gresita, incorecta.
Un prim aspect este dimensiunea divina, adica privirea binelui in raport cu voia si
Fiinta lui Dumnezeu, si nu prin prisma a ceea ce ii aduce in mod direct placere
omului. Binele nu este confortul de scurta durata, ci bunastarea de lunga durata a
omului, pe care-L doreste Dumnezeu pentru noi. Conceptia noastra despre bine si rau
este formulata pe baza unor date incomplete, ca rezultat al limitarii noastre ca fiinte
umane. ,,Acele percepte morale pe care le da El, si care mie mi se par atat de
suparatoare si anoste, pot fi ceea ce El stie ca va lucra de fapt spre binele meu
ultim.”17 Aprecierile mele s-ar putea sa fie de multe ori eronate.
Al doilea aspect este dimensiunea timpului sau a duratei. De multe ori unele
experiente pe care le traim ni se par rele, dar dupa un timp ele aduc un bine mult mai
mare, astfel ca ceea ce atunci ni se parea rau acum il vedem ca un bine.
Al treilea aspect este legat de extinderea raului, adica ceea ce dintr-o perswpectiva
ingusta poate fi rau intr-un cadru mailarg poate fi bine. Ceea ce face ca un lucru sa fie
bun este ca Dumnezeu a planuit acel lucru, deoarece toate planurile, actiunile lui
Dumnezeu sunt bune si la fel si consecintele lor sunt bune.

C. RAUL IN GENERAL CA REZULTAT AL PACATULUI IN GENERAL
Raul cu toate formele sale a aparut in cer, cand diavolul s-a rasculat impotriva lui
Dumnezeu, dorind sa fie asemenea Lui. ,,Raul a aparut ca o relatie pana altunci
neexistenta intre fiintele deja existente. Motivul pentru care aceasta noua relatie este
numita rau, este ca aceasta nu reprezinta corect realitatea lucrurilor, o interpretare falsa a
realitatii asupra careia s-a operat.”18 Prin caderea omului, a lui Adam in pacatul
neascultarii fata de Dumnezeu, a atras asupra lui pedeapsa, blestemul si judecata lui
Dumnezeu, fata de intrega rasa umana, care are consecinte asupra intregii creatii care este
sub robia stricaciunii. Prin pacatul lui Adam a patruns in natura umana, microbul
pacatului, care-i determina pe toti oamenii sa pacatuiasca, provocand decaderea intregii
rase umane. Asadar vinovatia pacatului lui Adam a fost imputat imediat si instantaneu
tutror urmasilor sai, si fiecare om in parte merita pedeapsa prin faptul ca pacatuiesc.
Efectele caderii in domeniul raului moral, care este legat de vointa si infaptuirea umana,
care este evidenta si nu exista nici o indoiala ca o mare parte din durerea si nefericirea
omului se datoreaza raului structural, cel care actioneaza la nivelul relatiilor
interpersonale.
Se ridica intrebarea cum a putut sa aiba loc primul pacat al omului, deoarece omul
a fost creat dupa chipul lui Dumnezeu, si El ,,a creat totul in asa fel incat omul sa poata
trai in conditii ideale”19 La creatie, Dumnezeu a pus in om dorinte legitime, tnsa ele au
devenit instrumentul folosit de satan pentru a-l face pe om sa pacatuiasca, sa se
razvrateasca. Satan a indemnat la folosirea acestor forte motrice, impotriva poruncii
directe a lui Dumnezeu de a nu manca din pom.Asa cum diavolul a ispitit primii oameni,
el va ispitifiecare om, cautand sa determine pe fiecare sa se indoiasca de autoritatea lui
Dumnezeu, de repercursiunile neascultarii, de bunele Sale intentii.

D. RAUL SPECIFIC CA REZULTAT AL PACATULUI SPECIFIC
Unele rele specifice pot fi rezultatul unor pacate specifice, sau cel putin al unor
imprudente. Unele intamplari rele din viata sunt cauzate de actiunile pacatoase ale altora.
Crima, maltratarea copiilor, furtul, violul, sunt consecinte aleexercitarii unor alegeri
pacatoase. In unele cazuri victima contribuie la fapta rea sau o provoaca, alteori victima
nueste vinovata de raul care are loc. De multe ori noi aducem raul asupra noastra prin
propriile noastre actiuni pacatoase sau neintelepte, insa nu intotdeauna raul este rezultat
al pacatului specific, asa cum este cazul orbului din nastere, problema pe care Isus o
carifica pentru ucenici. ,,Este lipsit de intelepciune sa punem in mod automat nenorocirile
unui om pe seama pacatului lui propriu., desi exista aceasta idee gresita ca Dumnezeu
trimite fiecare eveniment in parte caraspuns la actiunile noastre.”20 Cu toate ca
Dumnezeu este Suveran, El nu face neaparat ca fiecare rau specific sa fie un raspuns la
un anume pacat specific. Exista totusi pacate care duc la repercursiuni regretabile ce se
rasfrang asupra pacatosului. Acestea ar trebui privite ca efecte ale anumitor fapte, decat
ca pedeapsa a lui Dumnezeu. Nu se pune problema ca Dumnezeu il pedepseste pe
pacatos, ci faptul ca pacatul infaptuit, fapta comisa, poate pune in miscare un intreg lant
de efecte negative.
Desigur ca lista efectelor negative ale pacatului este lunga. Unul dintre aceste
efecte este moartea. Odata cu intrarea pacatului in lume, moartea actioneaza ca un
principiu, pentru ca ,,plata pacatului este moartea”(Rom.6: 23), si cum toata omenirea
este in pacat, toti suntem sub acest blestem al mortii. ,,Prin pacat a intrat moartea, si
astfel, moartea a trecut asupra tuturor oamenilo, din pricina ca toti au pacatuit”(Rom.5:
12) Inainte de cadere ,,moartea era un concept abstract pentru om.”21 Singurul mod in
care omul putea intelege moartea era sa o experimenteze. Indepartarea omului de
Dumnezeu, singura sursa a vietii, este moarte. ,,Moartea si suferinta accentueaza lipsa de
putere a omului despartit de Dumnezeu, care este sursa puterii, a vietii. Moartea si
suferinsa ar trebui sa ne aminteasca de grozavia pacatului.”22
Conform parerii lui Thiessen, moartea este de trei feluri, sau ,,o moarte intreita”
- Moartea fizica, este separarea sufletului de trup, ca o consecinta
a pacatului
- Moartea spirituala, care este separarea de Dumnezeu, aici pe
pamant, in timp ce suntem in trup; pierderea prezntei lui
Dumnezeu. Aceasta este consecinta imediata a pacatului.
Dumnezeu este de o sfintenie, si nu poate sta in prezenta
pacatului.
- Moartea eterna, este separarea eterna a sufletului de Dumnezeu,
sociata cu tot ce contine pedeapsa divina pentru pacat.
Vestea buna este ca Hristos a venit sa anuleze aceste efecte nefaste ale pacatului, insa
chiar daca moartea a fost infranta prin invierea lui Hristos, ea nu este inca distrusa. Este
un dusman infrant, dar inca nu este eradicata complet. ,,Dumnezeu a facut ceva pentru
solutionarea problemei raului. A infaptuit actu cel mai dramatic, mai costisitor si mai
eficace posibil, prin faptul ca L-a dat pe Fiul Sau ca sa moara pentru oamenii rai.”23
Altfel spus, Dumnezeu Insusi a devenit victima a raului. Cum pot oamenii sa-L acuze
atunci pe El pentru toate relele din univers?Raspunsul ultim la problema raului la nivel
personal se gaseste in moartea ispasitoarea lui Hristos.

CONCLUZII
Daca ar fi sa raspund problemei raului cu care se confrunta omenirea, al raului din
aceasta lume, as putea raspunde la multe intrebari cu privire la sursa lui, efectele ce
decurg din el si modul in care putem fi eliberati de rau, ca principiu. Insa atunci cand
vorbim de raul metafizic, sunt cateva lucruri care ma fac sa am rezerve in a ma pronunta
asupra unui raspuns clar, concret. Probabil ca acest lucru face parte din ,,lucrurile ascunse
ale lui Dumnezeu”. Oridecate ori incercam sa dam un raspuns la problema raului, ar
trebui sa se tina cont in mod egal de fiecare concept implicat in problema. Accentuarea
unui concept, sau diminuarea lui poate duce la o invatatura eronata.
In urma acestui studiu putem trage cateva concluzii:
- Dumnezeu nu este sursa raului, pentru ca raul este ceva contrar
caracterului si fiintei lui Dumnezeu
- Suntem creati de Dumnezeu cu libertatea de alegere, astfel ca
nimeni nu poate sa-L invinovateasca pe Dumnezeu pentru
consecintele alegerii lui
- O parte a relelor se datoreaza actiunii diavolului
- Dumnezeu ingaduie si controleaza raul
- Dumnezeu poate transforma raul in bine
- Dumnezeu va eradica raul definitiv

Note de subsol:
1 Paul E. Little, Sa Stii De Ce Crezi, Ed. Noua Speranta, Timisoara, 1983
2 ibidem
3 BEE, Apologetica- Ghid de studiu, Ed. BEE International, Dalas, 2001
4 Dictionar Biblic, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1995
5 Millard J. Erickson, Teoloigie Crestina .1, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1998
6 ibidem
7 Emil Bartos, Curs de Apologetica, ITP
8 Edgar S. Brigtman, A Psilosophy of Religion, Ed. Englewood, 1940
9 C. S. Lewis, Crestinismul Redus La Esente, SMR, 1987
10 Edgar S. Brigtman, A Psilosophy of Religion, Ed. Englewood, 1940
11 Gordon H. Clark, Religion, Reason and Revelation, Ed. Philadelphia, 1961
12 Millard J. Erickson, Teoloigie Crestina .1, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1998
13 C. S. Lewis, Crestinismul Redus La Esente, SMR, 1987
14 C. S. Lewis, Crestinismul Redus La Esente, SMR, 1987
15 Carl F. Henry, Dumnezeu, revelatie si autoritate, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 2000
16 Paul E. Little, Sa Stii De Ce Crezi, Ed. Noua Speranta, Timisoara, 1983
20 Millard J. Erickson, Teoloigie Crestina .1, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1998
21 BEE, Apologetica- Ghid de studiu, Ed. BEE International, Dalas, 2001
22 ibidem
23 Paul E. Little, Sa Stii De Ce Crezi, Ed. Noua Speranta, Timisoara, 1983


BIBLIOGRAFIE
1. C.S.LEWIS, CRESTINISMUL REDUS LA ESENTE, SMR, 1987
2. Paul E. Little, Sa Stii De Ce Crezi, Ed. Noua Speranta, Timisoara, 1983
3. Millard J. Erickson, Teologie Crestina, Ed. Cartea crestina, Oradea, 1998
4. Werner Gitt, Intrebari mereu puse, Ed. CLV, Bielefeld, 1993
5. BEE, Apologetica, 2001
6. Floyd H Barackman, Teologie Crestina Practica, Ed. Multimedia, Arad, 2003
7. Carl Henry, Dumnezeu, revelatie si autoritate, Ed. Cartea Crestina, Oradea,
2000
8. Ionel Truta, Doctrinele Biblice, Ed. Candela, Arad, 1996
9. Billy Graham, Raspunsuri la problemele vietii, Ed. Casa literaturii Crestine,
Brasov, 1997
10. Norman Geisler, Apologetica Crestina, SMR, Illinois, USA, 1993
11. Clark H. Pinnock, Motive Suficiente, BEE, 1985
12. Josh McDowell&Bob Hostetler, Nu-ti lasa creierul la intrare, Ed. Aqua Forte,
Cluj-Napoca, 1998
13. Henry Thiessen, Prelegeri de Teologie Sistematica, SMR, 1979
14. Jean Calvin, Invatatura Religiei Crestine, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 2003
15. SMR, Dictionar Biblic, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1995


Colegiul Biblic Est European este o scoala care pregateste tineri pentru
lucrarea crestina. Lucrarea aceasta este munca unuia sau a mai multor
studenti, si prin urmare este absolut interzisa copierea ei in scopul
folosirii (publicarii) ei, fara a mentiona sursa ei de providenta. Oricine
doreste sa isi imbogateasca cunostintele si doreste sa fie instruit pentru a
fi un bun slujitor este asteptat sa ne contacteze pe Colegiul Biblic Est-European Oradea.
Intrebari despre subiectele expuse in lucrari, le puteti trimite la adresa
proflorin@hotmail.com (eu le voi directiona catre autori sau persoanele
competente sa raspunda).








  MENIU PRINCIPAL


  RESURSE GRATUITE


  GALERIE FOTO

Casuta din povesti

  RECOMANDARI



  RETEA SITE-URI


  PARTENERI
  STATISTICI SITE
 » total afisari: 3344035
 » vizite unice: 376115
 » vizitatori online: 2

  DIVERSE/PROMO
 
gradinita crestina Samariteanul